Είτε θηλάζετε, είτε όχι, το μεγαλύτερο λάθος είναι να στερείτε από τον εαυτό σας πράγματα που σας κάνουν να νιώθετε πιο όμορφη, σαν να έχει ξαφνικά «εξαφανιστεί» ο,τιδήποτε δικό σας! Οι περισσότεροι ειδικοί, κυρίως εκείνοι που ασχολούνται με την ψυχολογία της νέας μαμάς, λένε «ναι» στη βαφή μαλλιών, ακόμη και κατά την περίοδο που η γυναίκα θηλάζει. Γνωρίζουν ότι η συναισθηματική ισορροπία της νέας μητέρας είναι καθοριστική για τη σχέση με το μωρό της και την ομαλή λειτουργία της οικογένειας.

Επιστήμονες διατυπώνουν την άποψη ότι κάθε ουσία που χρησιμοποιείται τοπικά στην επιδερμίδα είναι δύσκολο, έως ακατόρθωτο, να απορροφηθεί από αυτήν και να καταλήξει στο μητρικό γάλα, βάζοντας την υγεία του μωρού σε κίνδυνο. Κι επειδή ο θηλασμός, όπως και η εγκυμοσύνη, πρέπει να βιώνεται με φυσικό τρόπο και όχι ως μία ειδική κατάσταση συναγερμού, γεμάτη απαγορεύσεις και περιορισμούς, καλό είναι να μη στερείτε από τον εαυτό σας κάποιες απλές συνήθειες που επιδρούν στην καλή σας διάθεση. Εξάλλου, με βάση το νόμο των πιθανοτήτων, εξίσου επίφοβο είναι ένα βρέφος να εισπνεύσει βλαπτικές ουσίες από τον ατμοσφαιρικό αέρα. Θα του στερήσετε ακόμη και μια βόλτα στην πόλη;

Ο θηλασμός είναι η πιο όμορφη κι ανεπανάληπτη εμπειρία στη ζωή μιας μητέρας. Ταυτοχρόνως όμως η μητέρα πρέπει να παραμένει γυναίκα, που εργάζεται, φροντίζει τον εαυτό της και το σύντροφό της, μία γυναίκα που είναι κοινωνική. Διατηρήστε τις συνήθειες που φτιάχνουν τη διάθεσή σας και βρείτε τις νέες ισορροπίες στη ζωή σας. Εσείς ξέρετε καλύτερα από κάθε άλλον τον τρόπο!

Όπως ήδη έχουμε αναφέρει, εάν θηλάζετε το μωρό σας καταναλώνετε πολύ περισσότερες θερμίδες κατά τη διάρκεια του ημερήσιου προγράμματός σας κι άρα τα κιλά σας θα γίνουν πιο γρήγορα παρελθόν. Σε κάθε περίπτωση όμως, η απώλεια του επιπλέον βάρους που αποκτήθηκε στην εγκυμοσύνη πρέπει να γίνει σταδιακά, με φυσιολογικό τρόπο, ώστε να μη «σοκαριστεί» το σώμα, αλλά και η ψυχολογία σας.

Οι υποθερμιδικές δίαιτες δεν συνιστώνται και καλό είναι η μητέρα που θηλάζει να μην ελαττώσει την ημερήσια ενεργειακή πρόσληψη κάτω από τις 1.800 kcal, ώστε να μην επηρεαστεί η παραγωγή μητρικού γάλακτος. Αυτό που σίγουρα θα σας βοηθήσει, είτε θηλάζετε, είτε όχι, είναι η κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων, κάθε τρεις ώρες. Καλό είναι να προτιμάτε για τη διατροφή σας προϊόντα ολικής άλεσης, όπως ψωμί, μακαρόνια και ρύζι. Επίσης, να καταναλώνετε γάλα, γιαούρτι και τυριά χαμηλά σε λιπαρά, 2 - 3 φορές την ημέρα. Μην παραλείπετε τροφές πλούσιες σε ασβέστιο όπως τα αβγά, τα πορτοκάλια, τα ξερά φασόλια, ο αρακάς και το το μπρόκολο. Επίσης, να καταναλώνετε 5 μερίδες λαχανικών και φρούτων ημερησίως, 2 φορές την εβδομάδα ψάρι και κοτόπουλο ή αβγά (μέχρι 3 την εβδομάδα), ξηρούς καρπούς και όσπρια. Καλό είναι να αποφεύγετε τα λιπαρά ψάρια, επειδή μπορεί να περιέχουν τοξίνες και να βλάψουν το μωρό.

Τέλος, όσο κι αν ο καφές σάς είναι απαραίτητος, ειδικά τους πρώτους μήνες της «αϋπνίας», πρέπει να τον περιορίσετε, όπως επίσης και το τσάι, τη σοκολάτα και τα αναψυκτικά, επειδή μπορεί να προκαλέσουν διέγερση στο μωρό σας. Και, φυσικά, αν σας αρέσει το αλκοόλ ή είστε καπνίστρια, ξεχάστε και τις 2 αυτές κακές συνήθειες, τουλάχιστον για όσο διάστημα θηλάζετε. Θα είναι τόσο δυνατές οι συγκινήσεις που θα σας δώσει το μωρό σας, που είναι πιθανό να μην επανέλθουν ποτέ ξανά στη ζωή σας!

Η διαδικασία του θηλασμού είναι διατροφικά απαιτητική, κυρίως για τις γυναίκες που τρέφουν τα βρέφη τους αποκλειστικά με το μητρικό τους γάλα, για κάποιο διάστημα. Οι περισσότερες γυναίκες στην εγκυμοσύνη εναποθηκεύουν περίπου 2 – 4 κιλά λίπους, το οποίο στη διάρκεια του θηλασμού χρησιμοποιείται για να τους εξασφαλίσει ένα μέρος της επιπλέον ενέργειας που χρειάζονται. Έχει υπολογιστεί ότι, για μία περίοδο θηλασμού 3 μηνών, το αποθηκευμένο λίπος προσδίδει στη μητέρα ποσότητα θερμίδων περίπου 200 – 300 ημερησίως. Φυσικά, η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί σε ένα μόνο μέρος των ημερήσιων αναγκών ενέργειας της γυναίκας που θηλάζει και το υπόλοιπο πρέπει να συμπληρωθεί μέσα από την κατάλληλη διατροφή.

Άρα λοιπόν, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να «τρώτε για δύο», επειδή θηλάζετε το μωρό σας. Η παραπάνω ενεργειακή πρόσληψη που χρειάζεστε είναι περίπου 500 - 700 θερμίδες περισσότερες την ημέρα, από αυτές που είχατε ανάγκη πριν την εγκυμοσύνη. Με μία απλή αναγωγή, οι επιπλέον 500 kcal ημερησίως που σας είναι απαραίτητες αντιστοιχούν σε ένα ακόμη ελαφρύ γεύμα ή και σε 3-4 ποτήρια γάλα, τα οποία εφοδιάζουν τον οργανισμό σας με την επιπλέον πρωτεΐνη που χρειάζεται, αλλά και με το απαιτούμενο ασβέστιο. Στην υγειά σας!